Den långa fredagen
Långfredag idag o påsken är på gång för fullt. Idag blir det inte något speciellt påskfirande, jag har aldrig varit så mycket för påsk. I morgon ska vi ha påsklunch med släkten, vi är inte så många så det är inte så jobbigt, det är kul att träffa alla tillsammans och så umgås med lille Emrik förstås.
Veckan har varit fullmatad med händelser (som vanligt här, tycker jag). Har ju haft en lång procedur med en telefonbutik i Köping ang uppsägning av mitt abonnemang. I onsdags så togs det äntligen bort och jag var så himla glad så jag sjöng, mycket falsk,; Jag är så lycklig jag är så lycklig jag är så lycklig måndag tisdag onsdag ...................... Emrik, som var här då, tittade på mig o sa sen: Mormor jag tycker om dig. Det värmde ett mormors hjärta kan jag tala om. Han kanske sa så för att jag skulle sluta sjunga men det spelar ingen roll, jag blev lycklig iaf. Emrik sov här en natt när Rebecca skulle ha en tidig tenta och vi hade så kul som vanligt, vi målade honom som en påskgubbe och tog kort som vi sen skickade till gammelmormor och gammelmorfar och farmor. Vi var ut på hundpromenad och lagade mat. Tiden går fort när han är här.
Mina älskade plantor åker in och ut till växthuset, man kan ju undra när jag ska kunna ha dem ute även nattetid, det ser inte ut som att det är nån riktig värme i sikte ännu på ett tag. Bara att kämpa på.
Var också till vår veterinär i Arboga med Pepsi och Olle, Pepsi fick kolikmedicin och Novalucol, vi hoppas att det blir bättre nu, jag skulle så gärna vilja att hon får vara med om en sommar till hon älskar att ligga i solen och mår så gott av värmen. En som inte gillar värmen lika mycket är Olle men vi ska snart raka av honom pälsen så han kan bada och må bra. Han har några knölar på sig som veterinär Lage tittade på, inge fara sa han. ungefär som stora pormaskar inget att göra om de inte går sönder, då får man ta bort dem. Kändes bra efter det besöket och Pepsi är ju så pigg förutom svullen mage.
fredag 29 mars 2013
onsdag 20 mars 2013
Vårdagjämning
Den här dagen förknippar jag med sol, värme o blåsippor men det blev inte riktigt så, snöstorm och iskyla istället, lite trist när man vill att odlingarna ska vara i växthuset men den dagen kommer väl förr eller senare.Natten var lite besvärlig för våran lilla Peppla, hon var dålig i magen, hade säkert ätit nåt skit ute. Hon har varit bättre idag i allafall, lite Canikur och kokt mat ett par dagar så fixar hon nog det här också. Jag kunde inte låta bli att skratta åt henne i morse, hon hade bråttom ut för att bajsa och sprang så fort så fort, satte sig i slänten men då fick hon syn på rådjuren utanför staketet och skällde som en bandhund samtidigt som hon bajsade. Ja hon är bra tokig den lilla.
Ringde Telia idag igen ang ändringen av mitt abonnemang men de hade ingen notering om att jag hävt tidigare abonnemang, ja herregud som det ser ut nu så sitter jag med ett abonnemang bundet 24 månader och ingen telefon. Måste lösa det på nåt vis, på Telia sa hon att jag skulle avvakta till efter helgen, så jag får väl göra det fast jag avskyr att vänta.
Äntligen fick jag mina efterlängtade frön, som jag har väntat. Chili, paprika, citronmeliss (som jag älskar) och framförallt tomater, fick en sort som är envildtomat från Ecuador. Nu har jag ca 40 olika sorter och många nya som jag aldrig haft förut, vita, kolsvarta, gula, orange, röda, små och stora, en sort som heter picnictomat och ser ut som en hjärna. Mycket spännande att se fram emot.
Jag har anmält mig till en ny frågesport idag, Bullseye som ska visas på fyran, hoppas att jag kommer med till uttagningarna, det var ju länge sen som man var tv-stjärna, tycker nog det är dags igen. Så kul när man åker iväg på uttagningar, man betalar inget själv och får bo på hotell och äta gott, träffa nya människor och komma bort en stund.
Nu håller Kenta på och stökar i köket, han blev så glad när han hittade en ny påse Kalaspuffar, jag tror jag hittar på nåt annat att äta till kvällsmat.
tisdag 19 mars 2013
Lång tid har gått sedan senaste inlägget. Det har varit en lång och kall vinter och än är den inte slut, liknar vintersnöstorm ute nu och dagar och nätter är fortfarande iskalla. Sådden av tomater och diverse andra frön har pågått ett par veckor nu och det gror så fint, eftersom de kräver mycket sol så springer jag runt med trågen från fönster till fönster och när solen skiner ordentligt så åker de ut i växthuset några timmar mitt på dagen.
Väntar fortfarande på några leveranser av fröer och jag hoppas verkligen att de kommer endera dagen för nu är det verkligen hög tid att få ner dem i jorden, speciellt chilin. Jag hoppas på en varm och skön vår så det växer så det knakar.
Idag har det varit en lite trött dag så jag hoppas att morgondagen blir lite piggare, jag bakade en ny sorts kaka idag, citronkaka med maräng, den blev helt ok lite för syrlig för min smak, Kenta tar med hälften till sitt jobb och de andra åker ner i frysen.
Ny dag i morgon då kommer det fler rapporter om odlingarna, min dag och lite annat smått och gott. Nu är det dags att lägga sig med ett korsord och sen är det god natt :-)
Väntar fortfarande på några leveranser av fröer och jag hoppas verkligen att de kommer endera dagen för nu är det verkligen hög tid att få ner dem i jorden, speciellt chilin. Jag hoppas på en varm och skön vår så det växer så det knakar.
Idag har det varit en lite trött dag så jag hoppas att morgondagen blir lite piggare, jag bakade en ny sorts kaka idag, citronkaka med maräng, den blev helt ok lite för syrlig för min smak, Kenta tar med hälften till sitt jobb och de andra åker ner i frysen.
Ny dag i morgon då kommer det fler rapporter om odlingarna, min dag och lite annat smått och gott. Nu är det dags att lägga sig med ett korsord och sen är det god natt :-)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)